torsdag 24. januar 2013

Hjemmelekse!

Min kjære datter på 14 år hadde en hjemmelekse som gledet oss her hjemme.
Hun skulle lage middag og dessert.

Hun lagde det selv, bare med litt tips og råd fra meg!


Smakte kjempegodt!

Vaniljesausen var bare nydelig, blir nok ikke mere kjøpesaus her i huset!!
Så mye bedre med hjemmelaget, nam, nam :D

Meny:

Kjøttgryte som hovedrett og fruktcocktail med hjemmelaget vanijesaus til dessert.

Vaniljesaus:

3 dl fløte
1 dl vann
1 stk vaniljestang
4 stk eggeplommer
0.5 dl sukker

Ha fløte og vann i en gryte.
Split vaniljestangen på langs, skrap ut frøene og ha i fløten sammen med vaniljestangen.
Kok opp fløten, trekkes 10-15 min.
Ta opp vaniljestangen. Pisk eggeplommer og sukker.
Hell den varme melken over eggeblandingen og rør godt.
Hell blandingen tilbake i kasserollen og varm forsiktig opp til den begynner å tykne, rett under kokepunktet. Ikke la sausen koke!

Avkjøl sausen før servering.


Gryte:

Oksekjøtt
Gulrøtter
Purreløk
Buljongterning
Paprikapulver
Salt
Pepper
Tomatpurè

Smelt en stor klatt margarin/smør med masse paprikapulver.
Del opp kjøttet i passe småbiter og brun det i paprikasmøret.
Bruk gjerne litt hvitløk.
Skrell 6-7 gulrøtter, skjær opp gulrøtter og purre i ringer.
Surres sammen kjøttet.
Hell over vann og la det hele koke seg mørt sammen med en buljongterning og et par skjeer tomatpurè.
Når kjøttet er ferdigkokt tilsetter du ønskelig mengde salt og pepper.

8 kommentarer:

  1. Oi, så utrolig godt det ser ut... flinke jenta di:)
    Gøy med slike hjemmelekser:)

    Ønsker deg en riktig fin torsdag:)
    Klem fra Marianne

    SvarSlett
  2. Ja til flere kloke lærere som vet hva hjemmelekse er!!! hi hi.
    Dette såg virkelig godt ut.
    Takk for at du deler oppskrift.
    Ha en nydelig dag og tusen takk for hyggelige kommentarer hos meg- da smiler jeg stort og du oser jo av snille ord.
    Gode du.
    klem fra Karianne

    SvarSlett
  3. Ojsann,den gryten har jeg ogs nettopp lagd meg - den er helt fantastisk god,og så enkel da!Kjenner jeg mp ha den igjen snart.Hjemmelagd vaniljesaus har jeg derimot aldrilagd...på tide!!!!Så spennende med slike hjemmelekser...har ei frøken som er glad i å lage mat selv her men det er nok ikke så avansert enda!
    Ha en flott dag videre!
    Toveklem:)

    SvarSlett
  4. mmmmmm dette så godt ut:) sitter å lurer på hva jeg skal lage til middag selv. Kunne virkelig ønske jeg var middagsgjest hos dere i dag♥ God torsdags ettermiddag til dere:)
    Klem Mari

    SvarSlett
  5. mmm.... gleder meg til mine unger kan lage mat til meg... er totalt utslitt etter 2 årsdagen i dag... phu... skulle hatt en kokk.... veien inn til kjøkkenet ble plutselig fryktelig lang...

    klems Diana.

    SvarSlett
  6. Det ser lækkert ud. Det er dejligt at have en køkkenhjælper. Nyd det.

    Vedr. hurricanen/lanternen på min blog, så kan de købes her: http://royaldesign.dk/Search.aspx?s=lanterne

    Hav en dejlig helg
    Birgitte

    SvarSlett
  7. Hei på deg. For en deilig kjøttgryte! Takk for hyggelig melding! Stas. Kos deg i helgen. Signe

    SvarSlett
  8. BlueHost is ultimately the best hosting provider for any hosting services you need.

    SvarSlett